Osnovna škola

Novosti i događanja vezani uz realizaciju projekta Zavičajne nastave u Istri

OSNOVNA ŠKOLA
U Poreču predstavljena edukativna igra "Parenzopoly" – kreativni projekt koji čuva istarski identitet
Objavljeno: 24.11.2025.
U Istarskoj sabornici u Poreču održano je svečano predstavljanje didaktičko-metodičke igre "Parenzopoly", originalnog edukativnog projekta koji su osmislili učenici Talijanske osnovne škole Bernardo Parentin iz Poreča pod mentorstvom učiteljice povijesti Nikoline Velić Šuran. Događaj je organizirala Istarska županija - Regione Istriana, koja je istodobno i podržala izradu igre, prepoznajući njezinu vrijednost za očuvanje, njegovanje i promociju istarske zavičajne baštine.

Predstavljanje "Parenzopolyja" logičan je nastavak projekta "Institucionalizacija zavičajnosti/zavičajne nastave u predškolskim i školskim ustanovama Istarske županije", usmjerenog na formiranje čvrstog institucionalnog okvira za očuvanje istarskog identiteta, bogate regionalne raznolikosti i specifičnosti koje oblikuju ovaj prostor. Kroz projekt se potiče razvoj osjećaja pripadnosti djece i mladih njihovoj zajednici, osobito kroz upoznavanje lokalne povijesti, običaja, tradicije te očuvanje govora i dijalekata kojima, u uvjetima globalizacije, prijeti postupno odumiranje.

Kreativan i istraživački rad
U sklopu ovoga projekta već su nastale dvije didaktičko-metodičke igre: "Homo u Hum", čija je autorica odgojiteljica Izabela Bilić-Rovis iz Dječjeg vrtića Sunce u Fažani, te edukativna igra "Tragom kaštela – Sulle tracce dei castelli", koju su osmislili učenici Gimnazije Mate Blažine iz Labina pod vodstvom dr. sc. Dijane Muškardin. "Parenzopoly" tako predstavlja treću igru razvijenu u sklopu ovog sustavnog ulaganja u zavičajnu nastavu i inovativne pedagoške alate.

Nastao tijekom dodatne nastave iz povijesti, "Parenzopoly" je rezultat kreativnog i istraživačkog rada učenika koji su željeli pronaći atraktivan način predstavljanja kulturno-povijesne baštine Poreča i šire Istre. Kroz dinamičnu, interaktivnu igru koja spaja učenje i zabavu, sudionici imaju priliku otkrivati bogatu povijest ovoga kraja, njegove znamenitosti, povijesne ličnosti i ključne događaje koji su obilježili istarski identitet, ukorijenjen u tisućljetnoj interkulturalnosti i multikulturalnosti.

Svečanom predstavljanju društvene igre nazočili su predstavnici Istarske županije i Grada Poreča, među kojima istarska dožupanica Jessica Acquavita, pročelnik Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije Vladimir Torbica, te porečki dogradonačelnici Nataša Basanić Ćuš i Ugo Musizza. Događaju su prisustvovali i ravnateljica Muzeja grada Poreča Elena Uljančić, arheolog i povjesničar Gaetano Benčić, kao i predstavnici i učenici Talijanske osnovne škole Bernardo Parentin.

Svečanost je otvorila ravnateljica Talijanske osnovne škole, Ester Zarli, koja je zahvalila svima koji su omogućili realizaciju projekta "Parenzopoly", izražavajući ponos što su upravo učenici i djelatnici njezine škole izradili ovu vrijednu igru koja kulturno, tradicijski i obrazovno povezuje Poreč i cijelu regiju.

Prisutne je pozdravila i dožupanica Jessica Acquavita istaknuvši kako je Zavičajna nastava jedan od najboljih projekata Istarske županije, koji su s oduševljenjem prihvatile sve odgojno-obrazovne ustanove u županiji. Zatim je pohvalila sve mentore i učenike koji su sudjelovali u izradi nove didaktičke igre koja se predstavljala, uz nadu da njezina primjena neće biti ograničena samo na škole i vrtiće, već da će se koristiti i u širem društvu. Posebno je naglasila mogućnost da igra doprinese boljem upoznavanju povijesti našeg kraja među građanima, ali i turistima, čime bi postala vrijedno edukativno i zabavno iskustvo za što širu publiku.

Pročelnik Torbica, govorio je o povijesti i razvoju projekta Zavičajne nastave te njegovom značaju za obrazovanje u cijeloj županiji.

- Sam projekt Zavičajne nastave započeo je prije dvanaest godina. Prve godine u njemu su sudjelovali samo vrtići, a već sljedećih godina uključene su bile i osnovne i srednje škole. Ove godine napravili smo još jedan važan iskorak uključivši i visokoškolsko obrazovanje - Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti iz Pule, čime smo zapravo pokrili cijelu obrazovnu vertikalu. Kada stavimo brojke na stol, vidimo da su gotovo sve škole i vrtići u županiji obuhvaćeni projektom, a sada se tome pridružio i fakultet. Osim same zavičajne nastave, koja se provodi tijekom godine u vrtićima i školama i potom prezentira na Festivalima zavičajnosti, razvijeni su i dodatni projekti. Tako su već objavljena dva priručnika za rad, nekoliko knjiga vezanih uz temu zavičajnosti, održava se zavičajni kviz "Krasna zemljo", a svake godine se nakon objave javnog poziva izrađuje jedan metodičko-didaktički priručnik ili igra. Novost ove godine je i prvi županijski IQ – Istr(i)aQuis, kviz za učenike srednjih škola koji je svoju premijeru imao u Novigradu, rekao je Torbica te dodao kako je sam projekt nastao na inicijativu tadašnjeg župana Valtera Flege, koji je prepoznao važnost ovakve inicijative.

- Iskreno, u početku nismo znali kako će se projekt razvijati. Počeli smo s vrtićima, jer je s njima bilo najlakše uspostaviti prvi kontakt i dogovoriti daljnje aktivnosti. Kada smo vidjeli da taj pristup uspijeva, projekt smo proširili na osnovne, a potom i na srednje škole. Osnovni razlog uspjeha projekta leži u fleksibilnosti i slobodi koju pružamo sudionicima. Ne namećemo im teme nego nakon objave javnog poziva, škole same biraju o čemu žele istraživati i na koji način žele svoje rezultate predstaviti. Danas možemo reći da imamo na temu zavičajnosti umreženo obrazovanje cijele Istre, što u početku nismo očekivali, ali nam je iznimno drago da se to dogodilo. Naravno, rad na zavičajnosti postojao je i prije, no ovako organiziran i umrežen projekt je jedinstven u Hrvatskoj. Preko kolegice Dijane Muškardin, ovakav način rada predstavljen je i u ostatku domovine, te u Sloveniji i Italiji, a projekt se danas smatra primjerom dobre prakse, zaključio je pročelnik Vladimir Torbica.

Govoreći o procesu nastanka igre "Parenzopoly", mentorica projekta, učiteljica povijesti u Talijanskoj osnovnoj školi Nikolina Velić Šuran, istaknula je kako je ideja proizašla iz dugogodišnjeg rada na zavičajnim temama te entuzijazma samih učenika.

- Sama igra nastala je 2017. godine kao rezultat rada učenika tijekom dodatne nastave iz povijesti, gdje smo se bavili temama iz zavičajne nastave. Ideja je bila realizirati ideju društvene igre koja će se baviti poviješću našega grada, ali i cijele županije. Kada sam tadašnjim osmašima predložila zadatak bili su oduševljeni, ali i malo zabrinuti kako će to uopće uspjeti. Međutim, čim su počeli raditi, ideje su dolazile same od sebe. Učenici su se zaista potrudili - samostalno su osmišljavali pitanja koja su se odnosila na različita povijesna razdoblja naše županije, sami su nacrtali ploču za igranje, a na kraju su modelirali i obojali figurice. Igra je ove godine napokon ugledala svjetlo dana u obliku kakav zaslužuje, zahvaljujući potpori Istarske županije, na čemu smo im iznimno zahvalni. Tijekom same izrade igre surađivali smo s Muzejom grada Poreča, kojeg često kontaktiramo kada obrađujemo teme vezane uz povijest. Uvijek nam se rado odazove i pridruži profesor Gaetano Benčić, koji nam svojim predavanjima donosi nova saznanja o povijesti Poreča koja možda ranije nismo poznavali što doprinosi dodatnom znanju naših učenika o prošlosti grada u kojem živimo, zaključila je mentorica Velić Šuran.

Čak 91 projekt vezan za zavičajnost

Od koordinatorice projekta Zavičajne nastave, Elene Kocijel, doznali smo da u projektu sudjeluju sve 23 srednje škole, 48 osnovnih škola Istarske županije, te gotovo svi vrtići, osim nekih privatnih koji se još nisu uključili, ali su i ovim putem pozvani da se pridruže. Dodala je kako je ove godine aktivan čak 91 projekt vezan za zavičajnost, što jasno pokazuje uspješnost i široku implementaciju takvog sadržaja u obrazovni sustav Istarske županije.

Ovaj svečani događaj još jednom je potvrdio koliko je projekt Zavičajne nastave, uz inovativne inicijative poput igre "Parenzopoly", vrijedan za očuvanje i promociju povijesti, kulture i identiteta Istre te za povezivanje obrazovnih ustanova i šire zajednice.

Kako se igra "Parenzopoly"

Sama pravila predstavljene društvene igre "Parenzopoly", objasnila nam je učenica sedmog razreda Talijanske osnovne škole Bernardo Parentin, Linda Jakus.

- Igru "Parenzopoly" igra maksimalno šest igrača, a započinje tako da svaki igrač postavi svoju figuru na kulu ili palaču označenu zastavicom boje koja mu pripada. Da bi se krenulo s igrom, igrač mora prvo baciti kocku i dobiti broj šest tri puta zaredom, nakon čega nastavlja pratiti strelice na ploči prema broju koji je dobio.

Tijekom igre postoje posebna polja koja donose dodatne izazove ili pogodnosti. Polje s uskličnikom znači igraču da izvuče kartu s uputom i slijedi je, dok polje s upitnikom traži od igrača nasuprot da postavi pitanje; točan odgovor donosi napredovanje za tri polja, a netočan vraća igrača tri polja unatrag.

Polje s crnim mačkom simbolizira nesreću i vraća igrača četiri polja unatrag, dok djetelina donosi sreću i omogućuje pomicanje četiri polja naprijed. Na polju s ribom igrač odlazi do Eufrazijeve bazilike i divi se mozaicima, pri čemu preskače bacanja i nastavlja igru s mjesta na kojem se prethodno zaustavio.

Lav zahtijeva da igrač požuri do Peterokutne kule i pomakne se tri polja naprijed, dok polje s lubanjom vodi u karantenu na otok Svetog Nikole i omogućuje preskakanje dva bacanja, nakon čega se igra nastavlja s tog mjesta. Cilj igre je da igrač prvi napravi potpuni krug i vrati se na početnu točku, čime postaje pobjednik.

Izvor: Glas Istre, 21.11.2025 06:00 | Autor: Zvonimir Guzić
 

Kontaktirajte nas

Imate dodatnih pitanja ili Vam je potrebna pomoć? Želite surađivati sa nama?